Fitspiratie

De gedachte aan sport alleen al kan vermoeiend zijn, niet? Als sport bij jou wat gevoelig ligt, kan het helpen om de motivatie niet extern, maar intern te zoeken, bij jezelf.

Sporten? Ik?!?

 Wat heb je nodig om sportief te zijn? Je moet enkel en alleen in beweging blijven. Iedereen kan sportief zijn. Het gaat er niet om wat je kan bereiken of hoe je lichaam eruitziet. Het gaat erom wat je terugkrijgt als je je lichaam in beweging houdt, en dat je weet dat jij dat ook kunt.

Als je niet regelmatig sport, kan het een hele opgave zijn om ermee te beginnen. De MS-diagnose kan een impact hebben op hoe je eruitziet. En zelfs als je weet dat je meer moet bewegen, kan je soms moeilijk de motivatie vinden om er een gewoonte van te maken. Soms moet je een eerste stap zetten om de motivatie te vinden. Wat zijn voor jou de voordelen van beweging? Wat motiveert je?

De innerlijke motivatie die de beweging je schenkt, zal je zin geven om te blijven bewegen, want het voelt goed aan. Misschien zal je je fitter voelen, beter slapen of genieten van de rush na het sporten. Als je de motivatie kan vinden bij jezelf, weet je dat de moeilijkste dingen je soms de meeste voldoening schenken. Stel dus jezelf de vraag wat je van het sporten verwacht. Zo word je ook sportief.

Ontdek meer

Samen tijd doorbrengen
Groeien op het werk
Ik wil een gezin stichten
Groeien op het werk
Samen tijd doorbrengen
De liefde achterna
Fitspiratie
Groeien op het werk
De liefde achterna
Fitspiratie
image-1

Is dit sport?

 Crossfit, ultramarathons, onderwaterrugby of bikramyoga? Er worden altijd maar nieuwe sporten of trainingen bedacht met het oog op meer uithouding, kracht of concentratie.

Maar moet sport altijd gaan om het verleggen van je eigen grenzen? Natuurlijk niet! Je energieniveau op peil houden is net zo belangrijk als bewegen. Je moet erover waken dat je vlot en probleemloos herstelt. Het kan voor MS-patiënten moeilijk zijn om een evenwicht te vinden. Net als bij je zoektocht naar je innerlijke motivatie, moet je je eigen manier van sporten weten te vinden.

Alles hangt af van wat jou motiveert en wat jouw lichaam aankan. Voel je je goed bij eenvoudige oefeningen thuis? Dan is dat voor jou een goede training. Denk na over hoe jouw gebruikelijke oefeningen een gezonde gewoonte kunnen worden. Streef na wat haalbaar is en je motivatie schenkt. En vergeet niet: je faalt heus niet als je een training moet overslaan en komt de tegenvaller snel weer te boven.

Je zou kunnen stellen dat ik mijn lichaam opnieuw heb leren kennen.

- Vrouw, MS-diagnose gesteld in 2016.

We doen er 66 dagen over om een nieuwe gewoonte aan te leren. 

European Journal of Social Psychology (How habits are formed: Modelling habit formation in the real world, juli 2009)

Meer motivatie nodig om aan het sporten te slaan? Een fitnesscoach kan je een duwtje in de rug geven en je op weg helpen. Vraag raad aan je arts of ergotherapeut als je onzeker bent.

Kevon1_1_800x800-400x450